Standardy Ochrony Małoletnich
Standard I. POLITYKA
Organizacja ustanowiła i wprowadziła w życie Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem
Wskaźniki realizacji standardu:
- Dokument „Standardy ochrony małoletnich” został opracowany, zgodnie z Ustawą
z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1606). - Kierownictwo cechu określiło organizację, stosowanie i dokumentowanie działań podejmowanych w ramach procedur określonych w Standardach Ochrony Małoletnich.
- Kierownictwo cechu wyznaczyło osobę odpowiedzialną za monitoring realizacji Standardów Ochrony Małoletnich. Rola, zadania oraz kwalifikacje tej osoby są jasno określone.
- Zapoznano z nim personel cechu/izby rzemieślniczej (pracowników, współpracowników, stażystów i wolontariuszy – na wszystkich szczeblach organizacji), rodziców/opiekunów prawnych małoletnich oraz małoletnich.
- Dokument wprowadzono do stosowania w cechu.
- Dokument udostępniono na stronie internetowej i w widocznym miejscu w budynku cechu (informacja na tablicy ogłoszeń, dokument do wglądu w sekretariacie), w tym w wersji skróconej, przeznaczonej dla małoletnich. Wersja skrócona zawiera informacje istotne dla małoletnich
- Publikacja Standardów Ochrony Małoletnich spełnia wymogi Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Standard II. PERSONEL
Organizacja monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci
Wskaźniki realizacji standardu:
- W cechu zatrudnia się personel po wcześniejszej weryfikacji
w Krajowym Rejestrze Karnym oraz Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. - W przypadku zatrudnienia obcokrajowców personel weryfikuje osobę w rejestrach karalności państw trzecich w zakresie określonych przestępstw (lub odpowiadających im czynów zabronionych w przepisach prawa obcego) lub w przypadkach prawem wskazanych poprzez oświadczenia o niekaralności.
- Pracownicy cechu są świadomi swoich praw oraz odpowiedzialności prawnej ciążącej na nich za nieprzestrzeganie Standardów Ochrony Małoletnich.
- W cechu prowadzona jest na bieżąco edukacja wszystkich pracowników z zakresu ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, a w szczególności:
- rozpoznawania symptomów krzywdzenia małoletnich,
- procedur interwencji w przypadku krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia, a także posiadania informacji o krzywdzeniu,
- dokumentowania podejmowanych działań związanych z ochroną małoletnich,
- znajomości praw dziecka oraz zasad bezpiecznego przetwarzania udostępnionych danych osobowych,
- odpowiedzialności prawnej za zdrowie i życie powierzonych w opiece małoletnich,
- bezpieczeństwa relacji całego personelu z małoletnim, uwzględniającą wiedzę o zachowaniach pożądanych i niedozwolonych w kontaktach z nim.
Standard III. PROCEDURY
W organizacji funkcjonują procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka
Wskaźniki realizacji standardu:
- Cech wypracowała procedury, które określają krok po kroku, jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu cechu, członków rodziny, rówieśników i osób obcych.
- W cechu znajduje się tablica informacyjna (tablica ogłoszeń) dla rodziców, gdzie umieszczone są dane kontaktowe placówek zapewniających pomoc i opiekę w trudnych sytuacjach życiowych. W szczególności cech dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia) oraz zapewnia do nich dostęp wszystkim pracownikom.
- Rodzice mają dostęp do obowiązujących w cechu Standardów Ochrony Małoletnich”, gdzie znajdują się procedury zgłaszania zagrożeń (strona internetowa cechu, wersja papierowa udostępniona w sekretariacie lub na tablicy ogłoszeń).
- W cechu określono wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone.
- W cechu opracowano zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internetowej oraz procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalanymi w innej formie.
- W cechu prowadzony jest rejestr spraw zgłaszanych i rozpatrywanych w związku z podejrzeniem lub krzywdzeniem małoletnich.
- Personel cechu realizuje plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu doznanej przez niego krzywdy.
Standard IV. MONITORING I DOKUMENTACJA
Organizacja monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi standardami ochrony dzieci, a wszystkie podejmowane działania są dokumentowane
Wskaźniki realizacji standardu:
- Przyjęte zasady i realizowane procedury ochrony małoletnich są w cechu weryfikowane – przynajmniej raz na dwa lata.
- Do weryfikacji dokumentacji wykorzystywane są wnioski z kontroli Standardów Ochrony Małoletnich przez uprawnione do kontroli podmioty zewnętrzne.
- Zasady monitoringu oraz termin, zakres i sposób kontroli określa kierownictwo cechu.
- Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń:
- sposób dokumentowania ujawnionych podejrzeń lub incydentów określają zapisy poszczególnych standardów,
- zasady przechowywania dokumentacji określa instrukcja kancelaryjna i jednolity rzeczowy wykaz akt, a w zakresie ochrony danych osobowych polityka ochrony danych osobowych,
- koordynator prowadzi indywidulane teczki spraw małoletnich w stosunku do których zostały podjęte działania wynikające z ww. standardów,
- kierownictwo cechu stwarza warunki do przechowywania i zabezpieczenia ww. dokumentacji z uwzględnieniem bezpieczeństwa „szczególnych – wrażliwych danych” wynikających z RODO.
Rozdział 3
Kontakty do osób odpowiedzialnych za poszczególne obszary oraz instytucji pomocowych
- Cech wyznacza następujące osoby do pełnienia wyznaczonych w standardach funkcji[1]:
L.p. | Obszar odpowiedzialności | Imię i nazwisko / Funkcja (osoba wraz z zastępcami) | Dane kontaktowe |
1. | Przygotowanie pracowników do stosowania standardów ochrony małoletnich i monitorowanie przestrzegania standardów ochrony małoletnich | Justyna Jakóbczak-Kuźmicz (dyrektor biura) Daria Buła – zastępca (pracownik biura) | 533 500 598 62 785 28 49 |
2. | Zapewnienie bezpiecznego korzystania z Internetu | Justyna Jakóbczak-Kuźmicz (dyrektor biura) Daria Buła – zastępca (pracownik biura) | 533 500 598 62 785 28 49 |
3. | Przyjmowanie zgłoszeń | Justyna Jakóbczak-Kuźmicz (dyrektor biura) Daria Buła – zastępca (pracownik biura) | 533 500 598 62 785 28 49 |
4. | Uruchamianie i prowadzenie interwencji | Justyna Jakóbczak-Kuźmicz (dyrektor biura) Daria Buła – zastępca (pracownik biura) | 533 500 598 62 785 28 49 |
5. | Koordynacja wsparcia udzielanego małoletniemu | Justyna Jakóbczak-Kuźmicz (dyrektor biura) Daria Buła – zastępca (pracownik biura) | 533 500 598 62 785 28 49 |
- Cech, w zakresie ochrony małoletnich, ściśle współpracuje z pracodawcami będącymi członkami organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, u którego małoletni realizuje kształcenie zawodowe.
- Cech w zakresie ochrony małoletnich może współpracować z właściwymi ze względu na obszar swojego działania:
- Placówkami ochrony zdrowia (dane kontaktowe) 627855192
- Ośrodkami Pomocy Społecznej (dane kontaktowe)62 785 51 50
- Poradnią psychologiczno-pedagogiczną (dane kontaktowe) 62 785 27 08
- Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie (dane kontaktowe) .71 314 01 74
- Policją (dane kontaktowe) 47 872 6500
- Sądem Rejonowym (dane kontaktowe) 71 756 63 01
- Inne …
Rozdział 4
Zasady ochrony małoletnich przed krzywdzeniem obowiązujące w cechu
- Zasady zatrudniania pracowników w cechu oraz dopuszczania innych osób do kontaktu nad małoletnimi
- Kierownictwo cechu, przed nawiązaniem z osobą (kandydatem) stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w rejestr.
- Sprawdzenie dotyczy również osób (kandydatów) nie stanowiących pracowników cechu oraz Podmiotów współpracujących z cechem, ale sprawujących opiekę nad małoletnimi podczas wycieczki, dyskoteki, zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, konkursów, zawodów organizowanych przez cech/izbę rzemieślniczą.
- Kierownictwo cechu uzyskuje informacje z Rejestru z dostępem ograniczonym za pośrednictwem systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Ministra Sprawiedliwości; w pierwszej kolejności należy założyć konto w systemie teleinformatycznym; konto podlega aktywacji dokonywanej przez biuro informacji.
- Rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr, jest ogólnodostępny.
- Informacje zwrotne otrzymane z systemu teleinformatycznego kierownictwo cechu drukuje i składa do części A akt osobowych, związanych z nawiązaniem stosunku pracy (jeśli dotyczy) lub dołącza do innej dokumentacji dotyczącej danej osoby; to samo dotyczy Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15, wydała postanowienie o wpisie w Rejestr, przy czym w przypadku tego drugiego Rejestru wystarczy wydrukować stronę internetową, na której widnieje komunikat, że dana osoba nie figuruje w rejestrze.
- Kierownictwo cechu od kandydata pobiera informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności.
- Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla wyżej wymienionych celów,
- Kierownictwo cechu pobiera od kandydata oświadczenie o państwie/państwach (innych niż Rzeczypospolita Polska), w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem odpowiedzialności karnej.
- Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
- Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
- Wzór oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.
- Wzór oświadczenia o krajach pobytu w ciągu ostatnich 20 lat stanowi załącznik nr 1A do niniejszych Standardów.
2. Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami cechu a małoletnimi
1. Pracownik cechu zna i stosuje ustalone w cechu zasady bezpiecznych relacji pracowników z małoletnimi.
2. Znajomość i zaakceptowanie zasad jest potwierdzone przez każdego pracownika cechu.
3. Naczelną zasadą wszelkich czynności podejmowanych przez każdego pracownika cechu jest działanie dla dobra małoletniego i w jego najlepszym interesie.
4. Pracownik cechu traktuje małoletniego z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność, potrzeby i prawo do prywatności.
5. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec małoletniego w jakiejkolwiek formie.
6. Niedopuszczalne jest nawiązywanie z małoletnim jakichkolwiek relacji o charakterze seksualnym lub intymnym.
7. Niedopuszczalne jest utrwalanie wizerunku małoletniego (np. filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych pracownika cechu/izby rzemieślniczej.
8. Każdy kontakt z małoletnim jest jawny oraz wynika z realizacji zadań i działań służbowych.
9. Niedopuszczalne jest utrzymywanie kontaktów opartych na udzielaniu gratyfikacji finansowej lub materialnej wynikających z wykorzystywania przewagi fizycznej, stosunku władzy bądź zależności małoletniego, a których intencją jest satysfakcja lub spełnienie potrzeb pracownika cechu.
10. Należy zwracać uwagę, aby każdy komunikat, działanie bądź czynność podejmowana wobec małoletniego były adekwatne do sytuacji, do stopnia jego rozwoju i indywidualnych możliwości psychofizycznych, bezpieczne, uzasadnione i nie skutkowały nierównym traktowaniem małoletniego w stosunku do innych małoletnich, w tym jego faworyzowaniem.
11. Ogólne zasady bezpiecznych relacji z małoletnimi obowiązują każdego pracownika cechu, a także każdą osobę mającą kontakt z małoletnimi, jeśli kontakt ten odbywa się na terenie cechu/izby rzemieślniczej.
12. Szczegółowy opis zasad bezpiecznych relacji stanowi Załącznik nr 2 do Standardów. W szczegółowym opisie zasad bezpiecznych relacji określa się w szczególności:
- komunikację z małoletnimi;
- działania z małoletnimi;
- kontakt fizyczny z małoletnimi;
- kontakty poza godzinami pracy, w tym kontakt online.
- Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy małoletnimi
- Każdy pracownik cechu zna ogólne zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi ustalonych w cechu.
- Treść zasad bezpiecznych relacji między małoletnimi najlepiej wypracować z udziałem małoletnich i z uwzględnieniem specyfiki działalności cechu/izby rzemieślniczej oraz potrzeb małoletnich.
- Małoletni przebywający na terenie cechu znają i stosują zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi.
- Treść zasad bezpiecznych relacji między małoletnimi może być zmieniana w każdym momencie na wniosek małoletnich i zawsze z ich udziałem.
- Szczegółowy opis zasad bezpiecznych relacji między małoletnimi stanowi Załącznik nr 2 do niniejszych Standardów. W szczegółowym opisie zasad bezpiecznych relacji między małoletnimi określa się zwłaszcza:
- Zasady komunikacji między małoletnimi;
- Zakaz stosowania przemocy w jakiejkolwiek formie;
- Sposoby rozwiązywania konfliktów (z naciskiem na mediacje rówieśnicze);
- Zasady szacunku dla cudzej własności, prywatności i przestrzeni;
- Zasady równego traktowania, szacunku dla różnorodności, indywidualnej tożsamości i ekspresji.
- Uwzględnienie sytuacji małoletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, w tym z niepełnosprawnościami[2]
- W przypadku przebywania na terenie cechu, w tym kontaktu pracowników cechu z małoletnimi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, kierownictwo cechu dostosowuje niniejsze Standardy, kierując się zaleceniami przekazanymi przez dyrektora szkoły wynikającymi z orzeczeń i opinii wydanych przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne, w tym specjalistyczne oraz lekarza medycyny pracy.
- Upowszechnianie wiedzy o Standardach Ochrony Małoletnich
- Pracownicy cechu uczestniczą przynajmniej w podstawowym szkoleniu, instruktażu, webinarium, e-learningu, w zakresie ochrony małoletnich. W tym celu kierownictwo cechu może skorzystać z gotowych rozwiązań w tym zakresie.
- Powyższe działania upowszechniające dotyczą w szczególności:
- standardów ochrony małoletnich (obowiązujące zasady i procedury),
- poszerzania umiejętności w zakresie rozpoznawania czynników ryzyka i symptomów krzywdzenia małoletnich,
- przeciwdziałania przemocy, w tym podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego.
3. Należy zadbać, by małoletni wiedzieli, że mają prawo i możliwość rozmowy z osobą odpowiedzialną za ich ochronę[3] lub inną zaufaną osobą z pracowników cechu, która podejmie działania, aby udzielić danemu małoletniemu wsparcia z zachowaniem szacunku do ich prywatności, jeżeli:
- mają jakikolwiek problem, obawiają się lub doznają przemocy, w tym doświadczyli zachowania łamiącego zasady bezpiecznych relacji ze strony pracownika, innego małoletniego, opiekuna prawnego małoletniego, innej osoby bliskiej, lub jakiejkolwiek osoby;
- były świadkiem niewłaściwych, niezrozumiałych lub niejasnych zachowań, w tym wskazanych w zasadach bezpiecznych relacji wobec innego małoletniego ze strony pracowników cechu, innego małoletniego, opiekuna prawnego małoletniego, innej osoby bliskiej, lub jakiejkolwiek osoby.
- Obowiązki osób odpowiedzialnych za wprowadzenie Standardów Ochrony Małoletnich i realizację Standardów
- Obowiązki kierownictwa cechu:
- dbanie o tworzenie bezpiecznego środowiska na terenie cechu/izby rzemieślniczej;
- wyznaczenie osoby/osób odpowiedzialnych za:
- przygotowanie pracowników do stosowania Standardów Ochrony Małoletnich i monitorowanie przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich,
- zapewnienie bezpiecznego korzystania z Internetu,
- przyjmowanie zgłoszeń,
- uruchamianie i prowadzenie interwencji,
- koordynacja wsparcia udzielanego małoletniemu;
- delegowanie zadań oraz odpowiedzialności związanych z realizacją Standardów Ochrony Małoletnich,
- Do obowiązków osoby odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich należy:
- dbałość o udostępnienie Standardów Ochrony Małoletnich na stronie internetowej cechu oraz na terenie cechu;
- przygotowanie pracowników do stosowania Standardów Ochrony Małoletnich[4];
- koordynowanie działań edukacyjnych;
- współpraca z innymi osobami wyznaczonymi w zakresie realizacji Standardów Ochrony Małoletnich;
- prowadzenie ewidencji pracowników, którzy zapoznali się z Standardami Ochrony Małoletnich przed przystąpieniem do pracy albo po dokonaniu zmian w Standardach;
- monitorowanie realizacji wytycznych zawartych w Standardach Ochrony Małoletnich, planowanie ewaluacji Standardów z udziałem kierownictwa, pracowników i małoletnich i ich aktualizacja[5].
3. Koordynator bezpieczeństwa w Internecie ma za zadanie zapewnić:
a) wytyczne w zakresie bezpiecznego korzystania z Internetu poprzez:
- opracowanie regulaminu wewnętrznego dotyczącego bezpiecznego korzystania z sieci teleinformatycznych, w tym Internetu (dalej: zasady bezpiecznego korzystania z Internetu) do zapoznania w formie fizycznej, na stronie cechu i jego akceptacja w momencie podłączania urządzenia do sieci[6];
- przedstawienie zasad bezpiecznego korzystania z Internetu małoletnim, i pracownikom oraz informowanie w przypadku jakichkolwiek aktualizacji ww. regulaminu;
- bezpieczne warunki korzystania z Internetu na urządzeniach należących do własności cechu poprzez:
- ustalenie zakresu blokowania dostępu do treści nielegalnych, szkodliwych i nieodpowiednich do wieku;
- instalację oraz regularną (przynajmniej raz w miesiącu) aktualizację oprogramowania blokującego dostęp do treści nielegalnych, szkodliwych i nieodpowiednich do wieku małoletnich oraz aktualizację systemu operacyjnego urządzeń;
- ewaluację (co najmniej raz na rok) czy oprogramowanie zabezpieczające oraz blokujące i ustalony zakres jest adekwatny do potrzeb małoletnich oraz zmieniającego się otoczenia Internetu;
- sprawdzenie (co najmniej raz na miesiąc) czy na urządzeniach pracodawcy nie znajdują się treści nielegalne, szkodliwe i nieodpowiednie do wieku małoletnich;
4. Do osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń należy:
- przyjęcie zgłoszenia o wystąpieniu czynnika ryzyka zagrożenia dobra małoletniego;
- przyjęcie zgłoszenia o ujawnieniu symptomów krzywdzenia małoletniego lub krzywdzeniu małoletniego; ujawnionych lub zgłoszonych incydentach lub zdarzeniach zagrażających dobru małoletniego,
- przekazanie zgłoszenia osobie odpowiedzialnej za podejmowanie interwencji oraz kierownictwu cechu lub gdy bezpośrednio zagrożone jest zdrowie lub życie małoletniego – niezwłoczne poinformowanie Policji i opiekunów prawnych (jeśli to nie oni stanowią zagrożenie);
5. Do osoby odpowiedzialnej za prowadzenie interwencji należy:
- zainicjowanie interwencji zgodnie z opisanymi poniżej procedurami;
- dokumentowanie zgłoszeń, ich weryfikacja oraz informowanie kierownictwa cechu/izby rzemieślniczej o wynikach poczynionych ustaleń w tym prowadzenie rejestru interwencji. Rejestr interwencji należy przechowywać w odpowiednio zabezpieczonym miejscu, do którego dostęp ma osoba odpowiedzialna za prowadzenie rejestru interwencji oraz kierownictwo cechu.
6. Do osoby odpowiedzialnej za udzielanie wsparcia małoletniemu należy:
- współpraca w opracowaniu planu wsparcia małoletniego, uwzględniającego współpracę z opiekunem prawnym małoletniego i innymi podmiotami;
- wsparcie małoletniego według poniższych zasad:
- zadbanie o bezpieczeństwo małoletniego, np. odizolowanie sprawców krzywdzenia;
- zadbanie o dobrostan małoletniego i zajęcie się jego bieżącymi potrzebami (w tym zadbaniem o podstawowe potrzeby fizjologiczne);
- okazanie małoletniemu życzliwości, zaufania, zainteresowania jego samopoczuciem i wsparcia w powrocie do aktywności;
c) w razie potrzeby skierowanie małoletniego i/lub jego opiekunów prawnych do instytucji oferujących: poradnictwo, konsultacje psychologiczne, terapię uzależnień, interwencje dla sprawców przemocy, grupy wsparcia, warsztaty umiejętności wychowawczych (będą to instytucje takie jak m.in. poradnie psychologiczno-pedagogiczne, ośrodki pomocy społecznej czy lokalne organizacje pozarządowe, ośrodki opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży).
Rozdział 5
Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego
- Zagrożenie bezpieczeństwa małoletnich może przybierać różne formy i przebiegać z wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania.
- Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa małoletnich:
- podejrzenie popełnienia przestępstwa na szkodę małoletnich (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad małoletnim),
- podejrzenie innej formy krzywdzenia niebędącej przestępstwem, takiej jak np. przemoc domowa niespełniająca znamion przestępstwa znęcania, krzyk, poniżanie, wyśmiewanie, presja i wymagania przekraczające możliwości małoletniego,
- doszło do zaniedbania potrzeb życiowych małoletniego (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).
- Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w przypadku podejrzenia działania na szkodę małoletniego przez:
- osoby dorosłe (pracownicy cechu, osoby trzecie);
- opiekunów prawnych małoletniego;
- innego małoletniego.
- Procedury interwencji sformułowano tak, by wspierać pracowników cechu/izby rzemieślniczej w realizowaniu prawnego i społecznego obowiązku reagowania w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego.
- Celem interwencji jest zatrzymanie krzywdzenia małoletniego i zapewnienie mu bezpieczeństwa.
- W przypadku wątpliwości, jak postąpić, osoba odpowiedzialna za interwencję może skontaktować się ze specjalistami Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę pod numerem 800 100 100.
- Wskazane jest poinformowanie szkoły, do której uczęszcza małoletni oraz pracodawcy, u którego małoletni odbywa praktyczną naukę zawodu o podejmowanej interwencji.
- Należy pamiętać, że w przypadku podejrzenia wykorzystania seksualnego małoletniego poniżej 15. roku życia, istnieje prawny obowiązek zgłoszenia podejrzenia na Policję lub do prokuratury. W przypadku niedopełnienia obowiązku istnieje zagrożenie karą pozbawienia wolności do lat 3. W przypadku pozostałych przestępstw na wszystkich spoczywa społeczny obowiązek dokonania zgłoszenia.
- W przypadku powzięcia przez pracownika cechu podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony, lub zgłoszenia takiej okoliczności przez małoletniego lub jego opiekuna prawnego, pracownik cechu ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania jej osobie odpowiedzialnej za prowadzenie interwencji. Notatka może zostać sporządzona na piśmie lub przesłana za pośrednictwem poczty elektronicznej.
- Osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji niezwłocznie powiadamia kierownictwo cechu o przyjęciu zgłoszenia i rozpoczęciu adekwatnej do zgłoszenia interwencji.
- Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony osoby wyznaczonej do prowadzenia interwencji, wówczas interwencja jest prowadzona przez kierownictwo cechu.
- Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony kierownictwo cechu, a nie została wyznaczona inna osoba do prowadzenia interwencji, wówczas działania opisane w niniejszym rozdziale podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie lub do której zgłoszono podejrzenie krzywdzenia.
- Do udziału w interwencji można dopuścić specjalistów, w szczególności psychologów i pedagogów ze szkoły, do której uczęszcza małoletni.
- Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 4 do niniejszych Standardów. Kartę załącza się do rejestru interwencji prowadzonego przez cech.
- Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania poufności, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
- W przypadku gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego zgłosili opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów małoletniego na piśmie.
- W przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu, należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (Policja, pogotowie ratunkowe, ośrodek pomocy społecznej), dzwoniąc pod numer 112 lub 998 (pogotowie). Poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie sporządza notatkę służbową i przekazuje ją osobie odpowiedzialnej za prowadzenie interwencji, która odpowiada za dalszy tok interwencji, zgodnie z procedurami opisanymi w Standardach.
- Podejrzenie krzywdzenia przez pracownika
- W przypadku, gdy zgłoszono podejrzenie krzywdzenia małoletniego przez pracownika cechu osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji niezwłocznie informuję kierownictwo cechu.
- Osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji przeprowadza rozmowy: z małoletnim, innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu, w tym z jego opiekunami prawnymi. Osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne małoletniego. Ustalenia są spisywane w karcie interwencji. Podczas spotkania opiekunom prawnym małoletniego przekazywane są informacje o zdarzeniu, ewentualnej interwencji oraz o możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.
- Kierownictwo cechu wraz z osobą odpowiedzialną za interwencję organizuje spotkanie z pracownikiem, którego dotyczy zgłoszenie celem wyjaśnienia sytuacji. Ustalenia są zapisywane w karcie interwencji.
- Do czasu wyjaśnienia sprawy, pracownik podejrzewany o krzywdzenie małoletniego, będące czynem zabronionym w rozumieniu prawa polskiego, zostaje odsunięty od wszelkich form kontaktu nie tylko z pokrzywdzonym, ale także z pozostałymi małoletnimi.
- W przypadku podejrzenia przestępstwa, kierownictwo cechu/izby rzemieślniczej dokonuje zgłoszenia na Policję lub prokuraturę. W pozostałych sytuacjach kierownictwo cechu podejmuje działania dyscyplinarne zgodnie z przepisami prawa i zasadami obowiązującymi w zakładzie pracy.
- W przypadku gdy pracownik dopuścił się wobec małoletniego krzywdzenia niebędącego przestępstwem (np. krzyk, wykluczanie, poniżanie), osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji powinna zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchać osobę podejrzewaną o krzywdzenie małoletniego oraz innych świadków zdarzenia. W sytuacji gdy naruszenie dobra małoletniego jest znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności małoletniego, należy rozważyć wdrożenie właściwych procedur dyscyplinarnych w tym rozwiązanie umowy z osobą, która dopuściła się krzywdzenia, lub zarekomendować takie rozwiązanie zwierzchnikom tej osoby.
- Podejrzenie krzywdzenia przez opiekuna prawnego małoletniego
- W przypadku, gdy zgłoszone zostało krzywdzenie małoletniego przez jego opiekuna prawnego, osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji przeprowadza rozmowę z małoletnim. Powinna przeprowadzić rozmowy z innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej małoletniego. Osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne małoletniego. Może w tym zakresie współpracować z personelem szkoły, do której uczęszcza małoletni. Ustalenia są spisywane w karcie interwencji.
- W przypadku, gdy wobec małoletniego popełniono przestępstwo osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo Policji lub prokuratury.
- W przypadku, gdy małoletni doznaje innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę ze strony opiekunów prawnych lub innych domowników:
- gdy zachowanie wobec małoletniego spełnia znamiona przemocy domowej[7] należy poinformować właściwy ze względu na miejsce zamieszkania małoletniego ośrodek pomocy społecznej, który może wszcząć procedurę Niebieskiej Karty;
- gdy zachowanie nie nosi znamion przemocy domowej, a małoletni doświadcza np. zaniedbania albo gdy relacje w rodzinie są w inny sposób nieprawidłowe (np. rodzice są niewydolni wychowawczo) – należy wystąpić do sądu rodzinnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka o wgląd w sytuację rodziny.
- Osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji organizuje spotkanie/a z pełnoletnim członkiem rodziny, niebędącym sprawcą krzywdzenia, któremu przekazuje informacje o zdarzeniu, ewentualnej interwencji oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.
- Podejrzenie krzywdzenia rówieśniczego
- W przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez innego małoletniego przebywającego na terenie cechu osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji przeprowadza rozmowę z małoletnim podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego opiekunami prawnymi, a także oddzielnie z małoletnim poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami prawnymi. Ponadto rozmawia z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne małoletniego krzywdzonego. Ustalenia są spisywane w karcie interwencji. Dla małoletniego krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji.
- Zaleca się korzystanie z wsparcia szkoły lub instytucji znajdujących się w obszarze działania cechu.
- W trakcie rozmów należy upewnić się, że małoletni podejrzewany o krzywdzenie innego małoletniego sam nie jest krzywdzony przez opiekunów prawnych, innych dorosłych bądź rówieśników. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy podjąć interwencję także w stosunku do tego małoletniego.
- W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunami prawnymi wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą małoletniemu, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają małoletniego, który doświadczył krzywdzenia, osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego.
- Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest małoletni w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny, należy ponadto poinformować właściwy miejscowo sąd rodzinny lub Policję poprzez stosowne pisemne zawiadomienie.
- Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest małoletni powyżej lat 17, a jego zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas należy poinformować właściwą miejscowo jednostkę Policji lub prokuratury poprzez pisemne zawiadomienie.
- Plan wsparcia
- Wobec małoletniego poddawanego krzywdzeniu osoba odpowiedzialna za udzielanie wsparcia małoletniemu opracowuje indywidualny plan wsparcia, dostosowany do potrzeb małoletniego, możliwości cechu i w razie konieczności oparty na współpracy z innymi podmiotami w środowisku lokalnym, wymienionymi w § 2 pkt 2 i 3. W tym celu może skontaktować się z personelem szkoły, do której uczęszcza małoletni. Plan powinien zawierać wskazania dotyczące działań w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa, w tym:
- sposoby odizolowania go od osób podejrzewanych o krzywdzenie i możliwość
- swobodnego funkcjonowania,
- ofertę wsparcia możliwego do uzyskania, także w innych instytucjach,
- skierowania małoletniego do innej placówki, jeżeli istnieje taka potrzeba.
Listę miejsc, gdzie skierować opiekuna prawnego dziecka potrzebującego wsparcia dla siebie i dziecka stanowi Załącznik nr 5 do niniejszych Standardów.
- Plan wsparcia powinien być opracowany z opiekunami prawnymi małoletniego i omówiony z małoletnim. W przypadku, gdy opiekun prawny jest osobą krzywdzącą, wówczas plan należy opracować w porozumieniu z niekrzywdzącym opiekunem prawnym małoletniego.
- Dostosowany do potrzeb małoletniego i możliwości pracodawcy plan wsparcia należy opracować wobec małoletnich będących świadkami krzywdzenia.
Rozdział 6
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
- Cech zapewniając małoletnim dostęp do Internetu jest zobowiązany/a podejmować działania zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
- Za zagrożenia związane z użytkowaniem przez małoletnich Internetu i mediów elektronicznych uznaje się:
- dostęp do treści nielegalnych, m.in. materiałów przedstawiających seksualne wykorzystywanie małoletnich, materiały przedstawiające twardą pornografię, treści propagujące rasizm i ksenofobię, inne nielegalne treści skierowane przeciwko bezpieczeństwu małoletnich, na przykład: propagowanie lub pochwalanie zachowań o charakterze pedofilskim, materiały utrwalające wizerunek nagiej osoby lub osoby w trakcie czynności seksualnej przy użyciu przemocy, groźby bezprawnej lub podstępu albo rozpowszechniane bez jej zgody, treści pornograficzne udostępniane małoletnim, uwodzenie małoletniego poniżej 15 r.ż. przez Internet, tzw. child grooming, zjawisko szantażu na tle seksualnym (określane również jako „sextortion”).
- dostęp do treści szkodliwych i nieodpowiednich, do których zaliczane są m.in.
- treści obrazujące przemoc, obrażenia fizyczne,
- treści prezentujące drastyczne sceny, śmierć, okrucieństwo wobec zwierząt,
- treści nawołujące do podejmowania działań autodestrukcyjnych (samookaleczeń, głodzenia się, samobójstw, zażywania szkodliwych substancji, w tym środków psychoaktywnych niezidentyfikowanych jednoznacznie jako narkotyki itp.),
- treści nawołujące do przemocy, przestępczości, radykalizacji (również sekty) i ekstremizmu,
- patostreamy,
- treści dyskryminacyjne
- treści pornograficzne, etc.
- dostęp do szkodliwych i nieodpowiednich kontaktów online oraz usług online, skutkującychm.in. presją rówieśniczą, cyberprzemocą, groomingiem, szantażem na tle seksualnym, aktywnością seksualną jako źródłem dochodu osób nieletnich, hazardem online, dostępem do reklamy niedostosowanej do wieku, dostępem do mediów społecznościowych niedostosowanych do wieku,
- dostęp do szkodliwych i ryzykownych zachowań skutkujących m.in. podejmowaniem wyzwań online, sekstingiem, wywieraniem presji, stosowaniem przemocy z wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych.
- Cech zapewniając małoletnim dostęp do Internetu za pomocą własnej sieci wifi (lub w inny sposób), podejmuje działania, których celem jest zablokowanie dostępu do treści nielegalnych, szkodliwych i nieodpowiednich dla małoletnich. W tym celu należy:
- ustalić zakres zabezpieczenia oraz blokowania dostępu do treści nielegalnych, szkodliwych i nieodpowiednich dla małoletnich;
- dokonać wyboru konkretnego oprogramowania (w tym np. oprogramowanie antywirusowe, narzędzia ochrony rodzicielskiej monitorowania aktywności użytkowników itp.);
- zainstalować oprogramowanie zabezpieczające oraz blokujące;
- dokonywać bieżącej aktualizacji oprogramowania, o którym mowa w pkt 3;
- przed dopuszczeniem urządzeń osobistych do sieci wifi pracodawcy, ustanowić sieć zamkniętą z hasłem oraz konieczność akceptacji regulaminu przed przyłączeniem urządzenia.
- Warunkiem dopuszczenia małoletniego do korzystania z urządzeń należących do własności cechu jest zapoznanie się przez małoletniego z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu. Dokłada się starań, aby proces zapoznania był efektywny i odpowiadał potrzebom małoletnich.
- W przypadku ujawnienia treści nielegalnych, szkodliwych lub nieodpowiednich do wieku, lub w przypadku zdarzeń godzących w bezpieczeństwo małoletnich związanych z korzystaniem z Internetu należy podjąć następujące działania:
- każde zgłoszenie/przypadek ujawnienia treści szkodliwych lub nieodpowiednich powinno zostać zarejestrowane, przenalizowane oraz odpowiednio udokumentowane. W analizie zdarzenia powinien znaleźć się dokładny opis zdarzenia, wskazanie osób uczestniczących i/lub podjętych działań w celu identyfikacji sprawcy oraz materiały dokumentujące zdarzenie. Zabezpieczenie tych dowodów powinno się odbywać z poszanowaniem praw małoletniego, w tym jego prawa do prywatności.
- dowody powinny zostać zabezpieczone i opisane (data otrzymania, treść wiadomości, dane nadawcy tj. nazwa użytkownika, adres email, adres strony WWW). Jeśli zebrane dowody wskazują na naruszenie prawa należy niezwłocznie powiadomić Policję i przekazać jej cały zgromadzony materiał dowodowy.
- po zdarzeniu należy prowadzić regularny monitoring pointerwencyjny sprawdzając sytuację i potrzeby małoletnich uczestniczących w incydencie i/lub osoby nim pokrzywdzone.
- Działania wobec uczestników zdarzenia powinny być skierowane zarówno do osób pokrzywdzonych, sprawców oraz świadków zdarzenia. Niektóre formy mogą dotyczyć pracy wyłącznie z pokrzywdzonymi, inne wymagać będą zastosowania różnych działań wychowawczych i/lub dyscyplinarnych wobec sprawcy. Należy pamiętać, że podejmowane działania dotyczą w większości przypadków osób małoletnich, więc stroną uczestniczącą jest w każdym przypadku także opiekun prawny małoletniego.
- Podejmowane przez cech działania powinny być zaplanowane, stopniowe, dostosowane do sytuacji oraz przebiegać w poniższej kolejności:
- rozmowa z uczestnikiem zdarzenia odpowiednia do charakteru zdarzenia oraz roli uczestnika (pokrzywdzony/sprawca/świadek). Nie należy stosować języka przekierowującego winę i odpowiedzialność za zdarzenie na osobę pokrzywdzoną;
- powiadomienie opiekunów uczestników zdarzenia oraz informowanie ich o podejmowanych przez cech działaniach oraz, jeśli dotyczy, przedstawienie planu wsparcia dla pokrzywdzonego małoletniego.
- W zależności od sytuacji powiadomienie Policji lub sądu w przypadku podejrzenia popełnienia czynu zabronionego.
- Otoczenie wsparciem i opieką psychologiczno-pedagogiczną uczestników zdarzenia, opieka może być zapewniona w innych instytucjach.
- W celu usunięcia z Internetu nielegalnych, kompromitujących lub krzywdzących materiałów należy poinformować opiekunów prawnych małoletniego o możliwościach ich usunięcia we współpracy z Dyżurnet.pl oraz w trybie zgłaszania takich treści poprzez formularz na stronie, na której materiał został opublikowany.
- Należy poinformować pokrzywdzonego małoletniego o przysługującym mu prawie do bycia zapomnianym, wynikającym z unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych, które w uzasadnionych przypadkach zapewnia usunięcie konkretnych linków z wyszukiwarki Google, w związku z czym nie będą one mogły być wyświetlone przy wpisywaniu jakiejkolwiek frazy.
- W przypadku udostępnienia materiałów naruszających intymność i prywatność małoletniego, możliwe jest również skorzystanie ze strony https://stopncii.org/, czyli Stop Non-Consensual Intimate Image Abuse. Strona pomaga usunąć z Internetu materiały intymne z wizerunkiem osoby, która nie wyraziła zgody na upublicznienie treści.
Rozdział 7
Monitoring
- Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich, raz na 2 lata przeprowadza wśród pracowników cechu/izby rzemieślniczej ewaluację stanu znajomości i przestrzegania Standardów oraz potrzeby wprowadzenia zmian w tych Standardach. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 8 do niniejszej Standardów.
- Osobna ewaluacja stanu znajomości i przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich oraz potrzeby wprowadzenia zmian w tych Standardach może być przeprowadzana wśród małoletnich i ich opiekunów.
- Na podstawie ewaluacji, o której mowa w ust. 1 i 2, oraz oceny zgodności Standardów z obowiązującymi przepisami prawnymi, osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich, sporządza raport, który następnie przekazuje kierownictwu cechu. Część raportu stanowi ocena znajomości Standardów przez pracowników cechu/izby rzemieślniczej, zestawienie zgłaszanych naruszeń Standardów Ochrony Małoletnich oraz propozycje zmian.
- Kierownictwo cechu w terminie jednego miesiąca od otrzymania raportu, o którym mowa w ust. 3, podejmuje decyzje co do wprowadzenia zmian do Standardów Ochrony Małoletnich i powierza przygotowanie zaktualizowanego dokumentu osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich.
- Jeśli na podstawie raportu zostanie ustalone, że stopień znajomości Standardów Ochrony Małoletnich jest niewystarczający, osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich ma obowiązek przeprowadzić szkolenie uzupełniające z zakresu Standardów Ochrony Małoletnich dla pracowników.
Rozdział 8
Zasady udostępniania Standardów Ochrony Małoletnich
- Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem cechu ogólnodostępnym dla pracowników cechu, małoletnich oraz ich opiekunów.
- Cechy udostępniają Standardy Ochrony Małoletnich na swojej stronie oraz wywieszają w widocznym miejscu w swoim lokalu, w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich. Wersja skrócona stanowi załącznik nr 9 do niniejszych Standardów. Obowiązkiem rodziców/opiekunów prawnych jest zaznajomienie się ze Standardami i wynikającymi z nich zasadami ochrony małoletnich przed krzywdzeniem. W tym celu mogą wypełnić Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich rodziców/opiekunów prawnych i ich małoletnich, stanowiące załącznik nr 10 do niniejszych Standardów.
- Wszyscy pracownicy cechu, w tym wolontariusze oraz praktykanci, znają treść dokumentu Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem. W tym celu kierownictwo cechu przekazuje pracownikowi do podpisania oświadczenie, że zapoznał się ze Standardami Ochrony Małoletnich. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 11 do niniejszych Standardów.
- Rekomenduje się, aby cechy pobierały od pracodawców, w imieniu których zawierają z uczniami umowę w celu przygotowania zawodowego oświadczenie o ustanowieniu i wdrążeniu na terenie zakładu pracy procedur dot. ochrony małoletnich, w tym zasad bezpiecznej rekrutacji pracowników. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 12 do niniejszych Standardów.
Rozdział 9
Przepisy końcowe
- Standardy wprowadzone przez cech wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
- Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników cechu, małoletnich i ich opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej, o ile cech posiada stronę internetową.
- Podmioty współpracujące z cechem w przypadku, gdy ich działalność obejmuje kontakt z małoletnimi, są zobowiązane do przestrzegania niniejszych Standardów.
[1] Wszystkie funkcje wymienione w tabeli mogą być łączone w ramach jednej lub większej ilości osób.
[2] art. 68 ust. 1 pkt 10 ustawy – Prawo oświatowe oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1309).
[3] Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń, zgodnie z § 9 ust. 4.
[4] Np. Poprzez spotkania, szkolenia, webinary, e-learningi, materiały edukacyjne.
[5] Monitorowanie może odbywać się poprzez spotkania, ankiety anonimowe papierowe lub online, grupy focusowe itp.
[6] Ten zapis dotyczy zarówno udostępniania sprzętu z podłączeniem do Internetu jak i udostępniania sieci wifi. Warto zapoznać się z wytycznymi Ministerstwa Sprawiedliwości w tym zakresie: Wytyczne do standardów ochrony dzieci – ochrona dziecka w Internecie – Ministerstwo Sprawiedliwości – Portal Gov.pl (www.gov.pl).
[7] Definicja przemocy domowej: patrz art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 424, z późn. zm.)